Tuesday 20 November 2012

شورای عالی صلح برای تامین امنیت یا بحران امنیت


چندین سال است دولت افغانستان میخواهد با طالبان صلح نماید، اما این هدف از طرف طالبان با واکنش تند روبرو شده است. افزایش حملات مرگبار گروه های افراطی علیه نیروهای خارجی و داخلی، سبب شد که حامد کرزی و بعضی از هواداران خارجی اش جهت تامین امنیت، برنامه صلح را با طالبان در پیش گیرد. ولی این تلاش دولت افغانستان همواره از طرف طالبان رد شده و واکنش مرکبار علیه خواستار شورای عالی صلح داده است. در واقع خواستار مکرر دولت  از طالبان،  افزایش روز افزون طالبان را سبب شد و  بیشتر ضعف شان را  در برابر طالبان نشان داد. سوال اینجاست که چرا حامد کرزی اینقدر در تلاش صلح با طالبان است؟ در صورت که آنها همواره  این خواست دولت را رد کرده است. حامد کرزی زمان به این موضوع بیشتر مصمم شد که  خود را در برابر طالبان ناتوان احساس کرد و از سوی دیگر حملات شب هنگام نیرو های خارجی و انتقاد های سخت بعض مناطق از کرزی، وی را وا داشت تا با این کار خود بتواند از حملات گروه های افراطی بکاهد.
یگانه راه برای از بین بردن گروه های افراطی فشار نیرو های خارجی و داخلی است، اما دولت افغانستان عکس این قضیه را عمل کرد و در تعاملات سیاسی با آمریکا پایان دادن حملات شبانه را از پیش شرط های خود قرار داد. کشتن افراد بیگناه در عملیات شبانه، دلیلی است که دولت افغانستان به پایان دادن آن تاکید میکند، آما آنچه من فکر میکنم چنین نیست، تا مردم منطقه با گروه افراطی کمک نکند به هیچ وجه آنها نمیتواند دست به اعمال تخریب کارانه بزنند. طالبان یگانه ضربه سنگین که میخورد در همین عملیات شبانه بود. ولی رییس جمهور افغانستان همواره با این کار مخالفت کرده و نگذاشت، این روند پیش برود.
تاکید دولت افغانستان برای تداوم شورای عالی صلح، گروه های افراطی را بیشتر مصمم کرد تا به عملات خود ادامه بدهد و هیچ وقت به خواست دولت افغانستان پاسخ مثبت نداد. تکرار خواست حامد کرزی از گروه های افراطی بیشتر ضعف دولت افغانستان را در برابر طالبان نشان میدهد. در این روز های اخیر هیات رهبری شورای عالی صلح جهت وادار کردن طالبان به کشور پاکستان سفر کردند، آنها از حکومت پاکستان خواستار همکاری و یافتن راه های حل برای آوردن طالبان در میز مذاکره شدند. در چندین دهه حکومت پاکستان نشان داده که حامی و مکان امن برای گروهای تروریستی است و امنیت را در افغانستان هیچ وقت به نفع خود نمیداند، اما این بار دیده شود که  سفر دبیران شورای عالی صلح چقدر میتواند توجه پاکستان را جلب کند.
قرار است که دولت پاکستان دو اعضای بلند پایه طالبان را بنا بر درخواست شورای عالی صلح از بند رها کند، ولی آنچه من فکر میکنم این بازی سیاسی پاکستان در قبال افغانستان است تا از یک طرف به جهانیان نشان بدهد که راجع به تامین امنیت در افغانستان تلاش میکند و از طرف دیگر طالبان را از این عمل خود خوشحال بسازد و بیشتر به رهبران طالبان نشان بدهد که دولت پاکستان در پشت پرده از آنها حمایت میکند. بنا براین یگانه راه دولت افغانستان جهت کاهش افراط گرایی در افغانستان این است که همرا با جامعه جهانی بالای پاکستان فشار بیاورد تا لانه های امن طالبان و دیگر گروهای افراطی را در آن کشور ازبین ببرد، وگر نه دیگر تلاش های افغانستان نسبت به دعوت طالبان در میز مذاکره بی حاصل است، همچنان ایجاد شورای عالی صلح، سبب میشود که طالبان بیشتر امنیت افغانستان را به چالش بکشاند.


No comments:

Post a Comment