Sunday 18 November 2012

حامد کرزی بخاطر حفظ قدرتش با حضور دو ناظر خارجی در کمیسون انتخابات مخالفت کرد

 
 دیر وقت است حامد کرزی رییس جمهور افغانستان با حضور دو ناظر خارجی در بخش رسیدگی به شکایات های انتخاباتی مخالفت شدید خود را اعلان کرده، وی اظهار داشت که افغانستان یک کشور مستقل است و دخالت کشورهای خارجی را در امور کشور نمیپذیرد. این دخالت حامد کرزی وقت اوج گرفت که کمیسون مستقل انتخابات زمان برگزاری انتخابات را 16 حمل سال 1393 اعلام کرد. اکنون سوال اینجاست که حضور دو ناظر خارجی چقدر تاثیر در روند انتخابات دارد؟ گمانه زنی های در این راستا وجود دارد و مخالفت شدید جناب کرزی را متفاوت تعبیر میکند. اما آنچه نویسنده نوشته حاضر فکر میکند، تیم حامد کرزی در طول دوران زمامداریشان به هر نحوی تلاش کردند تا در حفظ قدرت، هر مانع را از سر راه خود بردارند و هر برنامه را به نفع خود رقم بزنند.
با وجودیکه دبیران کمیسون مستقل انتخابات افغانستان همه دست نشانده تیم حاکم است، حضور دو ناظر بین المللی در کمیسون مستقل انتخابات مانع دیگری است برای تیم حاکم افغانستان، این موضوع باعث شده که رییس جمهور کشور با آن مخالفت نماید. نخست بخاطر یک انتخابات شفاف، هیات رهبری این اداره باید از تاثیرات دولت مستقل باشد، اما متاسفانه چنین نیست. تا کنون چندین انتخابات در افغانستان صورت گرفته ولی در راس اداره انتخابات افراد های که از طرف تیم حاکم حمایت شده و آنها هم به نحوی تحت تاثیر رییس جمهور و اطرافیانش بوده. این بار همچنان تیم حاکم بخاطر که دیگر دغه دغه های مشکل ساز برای نتیجه انتخابات 1393 ه ش نداشته باشد، تلاش میکند تا حضور دو ناظر خارجی را از کمیسون انتخابات نفی کند. حضور ناظران بین المللی چقدر میتواند در شفاف سازی پروسه انتخابات موثر واقع شود، بحثی است که همه مردم افغانستان به سود و نقص آن میدانند. از سوی حامد کرزی وجود این دو ناظر را دخالت در امور داخلی افغانستان میداند، ولی چنین نیست در یک اداره که سر نوشت یک ملت را برای پنج سال رقم میزند وجود ناظران بیطرف در آن جهت اعتماد همه یک اصل است.
در تمام کشورهای جهان ناظران بیطرف وجود دارد، اما در افغانستان علی رغم این همه نا بسامانی های که در روند انتخابات وجود داشت و خواهد هم بوجود آمد جناب رییس جمهور حضور ناظران خارجی را میخواهد ازترکیب کمیسون انتخابات کنار بزند. حامد کرزی بنا بر تجربه تلخ که از ناظران بین المللی قبلی دارد دیگر نمیخواهد شخص مورد نظرش یا خودش به آن سرنوشت دست و پنجه نرم کنند. در کشور که مردمش از مشکلات فراوان رنج میبرد و همه چه دارد به مافیایی تبدیل میشود، این بار هم تیم حاکم میخواهد بنای کج را بگذارد. ملت افغانستان خواستار ترقی کشورش است ولی به نظر میرسد تیم حاکم بخاطر رسیدن به قدرت، حق ملت افغانستان را نادیده میگرد و در پی اهداف شخصی خود شان است نه در فکر منافع ملی.
عدم کارکرد صادقانه دولت افغانستان باعث شد مردم افغانستان نسبت به آینده کشورش بی باور شود، این بی باوری دلیلی برای بیرون سرمایه و گریز شخصیت های تحصیل کرده از کشور شده است. و همچنان در این روزها آوازه است که حامد کرزی علمای گوشه و کنار افغانستان را در ارگ ریاست جمهوری دعوت میکند و از آنها خواستار همکاری برای حفظ قدرتش است. من فکر میکنم دیگر ملت افغانستان اعتمادش را نسبت به دولت فعلی کاملا از دست داده، اعمار دوباره این بی اعتمادی کاری دشوار برای تیم حاکم است. دولت افغانستان اگر میخواهد یک تغیری بنیادی در افغانستان بیاورد بگذارد که این انتخابات به شکل شفاف برگزار شود و مردم یک شخص که متحد به آرمان ملی و منافع ملی و ترقی افغانستان باشد انتخاب نماید تا دوره بعدی ریاست جمهوری بتواند به زخم های این مردم مرحم بگذارد.    


No comments:

Post a Comment