Monday 10 December 2012

صنعت افغانستان در حالت رکود



بیشتر از یک دهه از حکومت حامد کرزی میگذرد، ولی  یک دهه چقدر فرصت است برای رشد زیر بناهای صنعت در افغانستان؟  حامد کرزی برای اولین بار در یک نمایشگاه صنعتی افغانستان ظاهر شد و خوشبینی خود را از پیش رفت صنعت افغانستان اعلان کرد. زمان یک کشور میتواند بدون کمک های خارجی سر پای خود استاد شود که رشد صنایع داخلی آن تمام مصارف آن کشور را مرفوع نماید. ولی من تعجب میکنم که جناب کرزی بنا بر عدم توجه اش نسبت به پیشرفت صنعت افغانستان سخن از رشد آن میزند. ده سال یک فرصت کافی برای تغیر و ترقی یک کشور از هرجنبه است اما متاسفانه عدم یک رهبر صادق و کار فهم باعث شد تا صنعت کشور ما کمترین رشد را نداشته باشد. سوال اینجاست وقت میگیم خود کفایی یک کشور به رشد صنعت آن  بستگی دارد، پس چرا حاکمان دولت افغانستان در این یک دهه کمترین توجه نسبت به صنعت کشور نکردند؟ تمام ملت افغانستان میدانند که جناب کرزی با کمک های ملیاردی کشور های جهان و فرصت کافی، برای این ملت دلسوزی نکردن، رشد صنعت که از اساسی ترین کار برای ملت است در این باره کمترین توجه نکردن.
همه دغدغه های که امروز ما داریم فقط عدم رشد صنعت کشور است، بیم ملت افغانستان و آگاهان امور هم اندک بودن در آمد داخلی کشور است. افغانستان موقعیت خوبی برای صنعت است، اکنون میبینیم که ملت افغانستان تمام ضرورت های خویش را از کشور های دیگر وارد میکند و افغانستان فعلی کاملا به کشور مصرفی مبدل شده است. در ابتدا اکثر تجاران ما به رشد صنعت افغانستان توجه جدی داشتند، اما عدم توجه دولت از آنها و هجوم کالاهای بیرونی باعث   منصرف شدن سرمایه گزاری تجاران در این زمینه شدند. اگر دولت افغانستان نسبت به صنعت کشور یک برنامه مفید میداشت، امروز ما شاهد این همه مشکلات اقتصادی نمیبودیم و به کمیت بیکاران افزوده نمیشد. اکنون وقت از کار خانه های صنعتی دیدار میکنی میبینی برق که از ضرورت های اولیه یک کار خانه است دولت ما حتا نتوانسته برای شان محیا کند چه برسد به حمایت های بیشتر در این زمینه.
چقدر مسخره است وقت یک رییس جمهور در باره یک موضوع اندک ترین کاری انجام ندهد ولی از پیشرفت آن سخن بزند. ای کاش این فرصت طلایی از دست ما نمیرفت و ما امروز شاهد پیشرفت چشمگیر راجع به صنعت افغانستان میبودیم اما چنین نشد دولت فاسد کرزی نگذاشت که صنعت افغانستان ترقی کند و دیگر شاهد نگرانی مردم نسبت به آینده مملکت و قطع شدن کمک های بیرونی نمیبودیم. ولی جناب کرزی با این خوشبینیهای دروغینش دیگر نمیتواند توجه تجاران ملی را جلب کند چون آنها دیگر نسبت به آینده کشور بی باور است و اکنون در تلاش است که سرمایه هایش را از افغانستان جمع کند ودر یک کشور دیگر که بشتر برای آینده سرمایه اش متمیین باشد سرمایه گزاری نمایند. این است نتیجه کار رهبران نالایق و فاسد. روشن فکران و قلم بدستان افغانستان خواهش من از شما این است که در باره خیانت حاکمان این دوره بنویسید و نسل نوین را از خیانت رهبران مافیایی آگاه سازید.

1 comment: